El consumidor responsable

El consumidor responsable és aquella persona que quan es disposa a comprar un producte o a contractar un servei es planteja prèviament algunes preguntes com:

  • Per a què vull aquest producte?
  • El necessito realment, puc reduir-ne el consum?
  • De quins materials està fet? D’on ve?
  • Si el compro, a quina empresa estic donant els meus diners escollint aquesta marca? És una empresa socialment responsable?
  • Com l’he de fer servir perquè em duri força?
  • S’ajusta al meu pressupost o m’estic sobreendeutant?
  • L’empresa que el ven em dóna garanties suficients? La puc identificar fàcilment per si cal reclamar?

Coneixent la resposta a aquestes preguntes podem aconseguir que el que potenciem amb el nostre consum, amb el nostre suport econòmic, no sigui contradictori amb el que volem potenciar a nivell social, per exemple que del total que paguem per unes bambes de marca només l’1% vagi a parar a la persona que les fabrica.


Raons per les quals es important exercir com a consumidor responsable:

  • Perquè les empreses respectin els nostres drets i puguem reclamar-los quan convingui.
  • Per raons de solidaritat i respecte cap a totes les persones implicades en els processos de producció dels béns que consumim Ens hem de preguntar no només quin efecte té el meu consum en mi, sinó també en els altres.
  • Per protegir el medi ambient i deixar a les generacions futures un entorn saludable.
  • Per aprofitar el poder d’influència que tenim sobre els hàbits de consum de la societat i així canviar la realitat econòmica, tot adoptant un major protagonisme i un paper més actiu.