Autocars^
Les línies regulars d’autocars són adjudicades a empreses privades per les administracions competents, que són les que en determinen el preu del bitllet i els horaris de pas. Aquesta informació ha d’estar disponible a tots els punts de venda de l’empresa transportista.
Sempre cal lliurar un bitllet, o títol de transport, que s’ha de conservar durant tot el trajecte, excepte els menors de 4 anys que no ocupin seient.
Característiques del bitllet:
- En línies urbanes o de rodalia, en el bitllet hi constarà el nom de l’empresa concessionària i la indicació “Preu segons tarifa vigent”.
- En línies interurbanes de llarga distància el bitllet ha d’incloure la descripció del trajecte (punt d’origen i destí), el preu (amb IVA inclòs), la data d’emissió del bitllet i la data del viatge.
Retards i cancel·lacions:
- Els passatgers han d’estar informats de qualsevol alteració en el servei.
- En cas de cancel·lació o d’un retard previst de més de 2 hores en desplaçaments de més de 250 km de distància, el transportista ha d’oferir immediatament als passatgers escollir entre aquestes opcions:
- La continuació del viatge, amb condicions de transport comparables, a la destinació final tan aviat com sigui possible.
- El reemborsament del preu del bitllet i un servei de tornada gratuït al lloc d’origen.
- El transportista està exempt del compliment d’aquestes obligacions si les causes són extraordinàries i no s’han pogut preveure.
Equipatge:
- Cal consultar amb l’empresa transportista les mides i el volum màxim de l’equipatge, ja que dependrà de la capacitat del vehicle.
- L’equipatge dipositat al “maleter” de l’autocar és responsabilitat del transportista, que haurà d’indemnitzar el viatger per deteriorament o pèrdua.
Taxis^
- Abans d'iniciar el trajecte:
Pots escollir el vehicle sempre que no estigui estipulat un sistema de torns.
El taxista ha d’ajudar l’usuari a pujar l’equipatge al maleter, i a accedir i baixar del vehicle a persones amb mobilitat reduïda
- Durant el trajecte:
Tens dret a escollir l’itinerari, així com a demanar d’apujar o abaixar les finestres, el volum de la ràdio o la calefacció i aire condicionat.
En tot moment ha de ser visible el taxímetre, les tarifes vigents i el número de llicència.
- En arribar al destí:
Tens dret a demanar un tiquet o factura, en què contin les dades del taxi i del trajecte.
El taxista està obligat a facilitar canvi de 20 euros.
En alguns municipis és obligatori acceptar el pagament amb targeta, no obstant això és convenient assegurar-se'n abans d'iniciar el viatge.
- Les tarifes depenen del trajecte i tipus de servei:
- Serveis urbans:
Transcorren dintre d’un mateix municipi, àrea metropolitana o àrea territorial de prestació conjunta.
Les tarifes les marca l’administració que correspongui.
- Serveis interurbans:
L’origen i el destí es troben en diferents termes municipals.
Les tarifes les regula el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya.
Es poden cobrar suplements: els dies festius de l’any; en viatges d’entrada o sortida a aeroports i estacions; per equipatge que excedeixi les dimensions estipulades; per animals de companyia (tret de gossos pigall), i d’altres que dicti l’administració competent en cada cas.
Segons el tipus de servei es pot fixar un preu mínim: viatges a l’aeroport, serveis de radioemissora, etc.
Sol·licita informació prèvia abans d’iniciar el trajecte.
- Serveis urbans:
Lloguer de vehicles^
Quan es lloga un vehicle és obligatori signar un contracte per escrit.
El preu:
- El preu ha d’incloure obligatòriament impostos i taxes, assegurança obligatòria de danys a tercers i despeses de gestió.
- El preu serà un preu fix per dia de lloguer, al qual es pot sumar un cost addicional en funció del quilometratge. A més a més, es poden contractar serveis addicionals, com accessoris del vehicle (GPS, cadireta infantil, assegurances…).
- Cal informar-se de les polítiques de carburant incloses en el contracte, ja que el seu incompliment pot suposar el cobrament d’un recàrrec.
- Si es contracta una assegurança complementària cal prestar atenció a les cobertures que inclou i a l’existència de franquícies.
Danys i incidències del vehicle:
- És important revisar l’estat del vehicle en el moment que te’l lliurin, i si hi detectes qualsevol dany cal fer-ho constar.
- En el mateix sentit, cal revisar l’estat del vehicle en el moment de la devolució i, si ho creus convenient, fes-ne fotografies.
- En cas de patir qualsevol incidència o accident durant el transcurs del contracte cal avisar immediatament l’empresa de lloguer i seguir les instruccions que et donin.
Com puc presentar reclamancions?^
En cas de qualsevol desavinença es pot presentar una reclamació per escrit a l’empresa.
Podeu sol·licitar els fulls oficials de reclamació/denúncia a les seves oficines comercials. Taxis, autobusos i autocars han de disposar de fulls oficials de reclamació/denúncia també a l’interior del vehicle.
És important adjuntar tota la documentació que pugui acreditar la reclamació.