Transport ferroviari^
El bitllet o títol de transport:
- Es pot comprar a qualsevol estació amb parada i hi ha de constar la informació següent:
- Nom de l’empresa
- Hora de sortida i arribada
- Preu amb impostos inclosos
- Indicació de la plaça assignada
- Condicions de l’equipatge i assegurances
- En el cas de trajectes de rodalies serà suficient si hi consta el nom de l’empresa i el preu.
- És obligatori validar el bitllet a l’estació d’origen i conservar-lo durant tot el trajecte. Els menors de 4 anys que no ocupin plaça no necessiten bitllet.
Retards i cancel·lacions:
- L’empresa està obligada a mantenir informats els passatgers sobre qualsevol alteració del servei.
- Si el retard és superior a 60 minuts es pot triar entre aquestes opcions:
- Continuació del viatge al més aviat possible, si cal, en un transport alternatiu o en una data posterior que convingui al passatger.
- Devolució del preu del bitllet (en un màxim de 30 dies) i transport fins al punt d’origen quan sigui necessari.
- Alguns serveis, com, per exemple, certs trens d’alta velocitat, ofereixen compensacions afegides a les obligatòries segons la normativa. Informa’t de les condicions de qualitat a què es compromet cada servei.
- Servei Devolució Exprés: En el servei de Rodalies i Regionals de Catalunya, en cas de retard superior a 15 minuts, s’ofereix compensació amb un bitllet equivalent al trajecte realitzat. Alerta: la sol·licitud s’ha de realitzar en arribar a l’estació de destí o bé durant les 24 hores següents, a les estacions sense personal, o a través del web de Rodalies de Renfe.
Transport marítim^
Les línies regulars de transport marítim són les que transporten passatgers en un itinerari i horaris fixats. En queden exclosos, per tant, creuers, o similars, que es regiran per la normativa de viatges combinats.
El bitllet:
- En els punts de venda s’han de poder consultar els horaris i preus del trajecte.
- En el moment de comprar el bitllet l’empresa ha de facilitar un títol de transport, que caldrà conservar fins a l’arribada al destí.
- En el bitllet hi han de constar, com a mínim, les dades següents:
- Dades de l’empresa responsable del transport
- Hora prevista de sortida i arribada
- Preu amb impostos inclosos
- Condicions de l’equipatge i assegurances
Retards i cancel·lacions:
- En cas de retard o cancel·lació l’empresa ha de mantenir informats els passatgers al més aviat possible, i com a màxim en els 30 minuts següents a l’hora de sortida prevista.
- Si es produeix una cancel·lació o retard de més de 90 minuts tens dret a escollir entre aquestes opcions:
- Devolució del preu del bitllet i transport fins al punt d’origen quan sigui necessari
- Continuació del viatge previst al més aviat possible en condicions similars a les contractades.
Si tries continuar el viatge també tens dret a una compensació econòmica del 25% del preu del bitllet si el retard és:
- Superior a 1 hora, per a viatges de 4 hores o menys
- Superior a 2 hores, per a viatges d’entre 4 i 8 hores
- Superior a 3 hores, per a viatges d’entre 8 i 24 hores
- Superior a 6 hores, per a viatges de més de 24 hores.
- La compensació econòmica serà del 50 % del preu del bitllet si el retard és:
- Superior a 2 hores, per a viatges de 4 hores o menys
- Superior a 4 hores, per a viatges d’entre 4 i 8 hores
- Superior a 6 hores, per a viatges d’entre 8 i 24 hores
- Superior a 12 hores, per a viatges de més de 24 hores
- EXCEPCIÓ: no s’apliquen aquestes compensacions si el retard o cancel·lació es produeix per circumstàncies meteorològiques o altres causes que no s’han pogut evitar.
Com puc presentar reclamacions?^
Qualsevol reclamació relacionada amb transport ferroviari o marítim cal presentar-la per escrit a l’empresa transportista.
Transport ferroviari
- Es pot presentar la reclamació a qualsevol oficina comercial de l’empresa en el termini màxim d’1 mes.
- L’empresa té l’obligació de disposar d’un full de reclamacions a totes les estacions amb punts de venda i als trens on es disposi de personal a part del conductor.
- Hi haurà d’haver un rètol visible que indiqui als usuaris que es disposa d’aquest full de reclamacions.
Transport marítim
- Es pot presentar reclamació a qualsevol oficina comercial de l’empresa en el termini màxim de 2 mesos.
- L’empresa té l’obligació de disposar de fulls oficials de reclamació/denúncia als punts de venda i a bord del transport.
- Ha d’haver-hi un cartell visible que informi als usuaris que es disposa d’aquests fulls.