Ajuntament de Vilafranca del del Penedès

El transport ferroviari i marítim

Transport ferroviari^

El bitllet o títol de transport:

  • Es pot comprar a qualsevol estació amb parada i hi ha de constar la informació següent:
    • Nom de l’empresa
    • Hora de sortida i arribada
    • Preu amb impostos inclosos
    • Indicació de la plaça assignada
    • Condicions de l’equipatge i assegurances
       
  • En el cas de trajectes de rodalies serà suficient si hi consta el nom de l’empresa i el preu.
     
  • És obligatori validar el bitllet a l’estació d’origen i conservar-lo durant tot el trajecte. Els menors de 4 anys que no ocupin plaça no necessiten bitllet.


Retards i cancel·lacions:

  • L’empresa està obligada a mantenir informats els passatgers sobre qualsevol alteració del servei.
     
  • Si el retard és superior a 60 minuts es pot triar entre aquestes opcions:
    • Continuació del viatge al més aviat possible, si cal, en un transport alternatiu o en una data posterior que convingui al passatger.
    • Devolució del preu del bitllet (en un màxim de 30 dies) i transport fins al punt d’origen quan sigui necessari.
       
  • Alguns serveis, com, per exemple, certs trens d’alta velocitat, ofereixen compensacions afegides a les obligatòries segons la normativa. Informa’t de les condicions de qualitat a què es compromet cada servei.
     
  • Servei Devolució Exprés: En el servei de Rodalies i Regionals de Catalunya, en cas de retard superior a 15 minuts, s’ofereix compensació amb un bitllet equivalent al trajecte realitzat. Alerta: la sol·licitud s’ha de realitzar en arribar a l’estació de destí o bé durant les 24 hores següents, a les estacions sense personal, o a través del web de Rodalies de Renfe.

Transport marítim^

Les línies regulars de transport marítim són les que transporten passatgers en un itinerari i horaris fixats. En queden exclosos, per tant, creuers, o similars, que es regiran per la normativa de viatges combinats.

El bitllet:

  • En els punts de venda s’han de poder consultar els horaris i preus del trajecte.
     
  • En el moment de comprar el bitllet l’empresa ha de facilitar un títol de transport, que caldrà conservar fins a l’arribada al destí.
     
  • En el bitllet hi han de constar, com a mínim, les dades següents:
    • Dades de l’empresa responsable del transport
    • Hora prevista de sortida i arribada
    • Preu amb impostos inclosos
    • Condicions de l’equipatge i assegurances


Retards i cancel·lacions:

  • En cas de retard o cancel·lació l’empresa ha de mantenir informats els passatgers al més aviat possible, i com a màxim en els 30 minuts següents a l’hora de sortida prevista.
     
  • Si es produeix una cancel·lació o retard de més de 90 minuts tens dret a escollir entre aquestes opcions:
    • Devolució del preu del bitllet i transport fins al punt d’origen quan sigui necessari
    • Continuació del viatge previst al més aviat possible en condicions similars a les contractades.
      Si tries continuar el viatge també tens dret a una compensació econòmica del 25% del preu del bitllet si el retard és:
      - Superior a 1 hora, per a viatges de 4 hores o menys
      - Superior a 2 hores, per a viatges d’entre 4 i 8 hores
      - Superior a 3 hores, per a viatges d’entre 8 i 24 hores  
      - Superior a 6 hores, per a viatges de més de 24 hores.
       
  • La compensació econòmica serà del 50 % del preu del bitllet si el retard és:
    • Superior a 2 hores, per a viatges de 4 hores o menys
    • Superior a 4 hores, per a viatges d’entre 4 i 8 hores
    • Superior a 6 hores, per a viatges d’entre 8 i 24 hores
    • Superior a 12 hores, per a viatges de més de 24 hores
       
  • EXCEPCIÓ: no s’apliquen aquestes compensacions si el retard o cancel·lació es produeix per circumstàncies meteorològiques o altres causes que no s’han pogut evitar.

Com puc presentar reclamacions?^

Qualsevol reclamació relacionada amb transport ferroviari o marítim cal presentar-la per escrit a l’empresa transportista.

Transport ferroviari

  • Es pot presentar la reclamació a qualsevol oficina comercial de l’empresa en el termini màxim d’1 mes.
  • L’empresa té l’obligació de disposar d’un full de reclamacions a totes les estacions amb punts de venda i als trens on es disposi de personal a part del conductor.
  • Hi haurà d’haver un rètol visible que indiqui als usuaris que es disposa d’aquest full de reclamacions.

Transport marítim

  • Es pot presentar reclamació a qualsevol oficina comercial de l’empresa en el termini màxim de 2 mesos.
  • L’empresa té l’obligació de disposar de fulls oficials de reclamació/denúncia als punts de venda i a bord del transport.
  • Ha d’haver-hi un cartell visible que informi als usuaris que es disposa d’aquests fulls.