Ajuntament de Vilafranca del del Penedès

Com reclamar les despeses hipotecàries

 La darrera sentència del TJUE de 24 de gener de 2024 aclareix que el termini per reclamar la devolució de les despeses de constitució de la hipoteca no ha prescrit. Segons aquest tribunal, el termini s'inicia quan la persona consumidora té coneixement de què la clàusula és abusiva. Aquesta data ve determinada  per la sentència d'un jutge. 

Per aquest motiu, aquelles persones que encara no hagin presentat la reclamació extrajudicial davant la seva entitat bancària encara hi són a temps de fer-ho i, aquelles persones que ja ho hagin fet, però hagin rebut com a resposta que el termini per reclamar està prescrit, podran seguir endavant amb la seva reclamació per la via judicial.

Qui i què es pot reclamar?

Si vau signar la hipoteca abans del 2019 i vau pagar totes les despeses de formalització de la hipoteca, podeu reclamar: 

  • 50% de les despeses de notaria, a mitges amb l'entitat bancària
  • Despeses de taxació
  • Despeses de registre
  • Despeses de gestoria
  • La comissió d'obertura del préstec, si escau
  • L'interès legal 

El cost de l’Impost d’Actes Jurídics Documentats l'ha d'assumir l'entitat financera si la signatura de la hipoteca és posterior al 10 de novembre de 2018; abans d'aquesta data, li correspon a la persona consumidora.

Com es pot reclamar?

1.- Empleneu i presenteu l’escrit de reclamació (veure document relacionat) al servei d’atenció al client de la vostra entitat financera de manera que en tingueu constància: per mitjà dels fulls oficials de reclamació a l'oficina de la vostra entitat, per correu certificat o burofax, correu electrònic amb acusament de rebuda, o bé truqueu al telèfon gratuït per a incidències i reclamacions i demaneu el número de referència corresponent.

Quina documentació cal adjuntar a la reclamació?

Còpia del vostre DNI, de l’escriptura del préstec hipotecari, de les factures relacionades amb el pagament d’aquestes despeses (gestoria, notari, Registre de la Propietat, taxació de l’habitatge i comissió d’obertura).                                                  

2.- Si en el termini de 30 dies no heu obtingut resposta, o bé la resposta no és satisfactòria, teniu l'opció de sol·licitar a l’OMIC de Vilafranca una mediació de consum amb l’entitat financera per intentar resoldre el conflicte, si bé aquesta mediació és de sotmetiment voluntari per a la part reclamada.            

3.- En cas que no s’arribi a cap acord amb l’entitat financera, us podeu adreçar a la via judicial.                                                                         

Podeu consultar el Servei d’Orientació Jurídica per si podeu accedir a la justícia gratuïta.                                                                                     

Us recordem que, en tots els casos, podeu assessorar-vos amb una organització/associació de persones consumidores, o bé amb un bufet d’advocats de la vostra confiança.                                                                             

L’Associació ACU-ABAE Catalunya, amb seu a Vilafranca, en la seva condició d’organització de persones consumidores, ja està portant a terme un seguit de demandes col·lectives per reclamar les quantitats percebudes en concepte d’aquestes clàusules.  Per participar en aquestes demandes, cal contactar amb l’Associació  a través del correu electrònic [email protected]  o trucant al telèfon 650 66 87 14. Per a més informació es pot consultar la seva web.